Avainsanat

, ,

Kun viimeksi asioin operaattorin tiskillä, minulle laitettiin mobiilivarmenne SIM-kortin matkaan. Hienoa, nykyaikaista, ajattelin. Muutaman kerran sitä käytinkin, mutta ennen pitkää käyttö jäi kun saman asian ajoi tuttu ja turvallinen verkkopankkikirjautuminen eli Tupas kuten ennenkin.

Tätä kirjoittaessani ajattelin kokeilla mobiilivarmennettani mutta kappas vain – se mokoma ei ollut enää voimassa: ”Varmenne on suljettu. Tarkista palvelun tila operaattoriltasi tai rekisteröi uudelleen”. Eikä puhelin ollut sanonut mitään! Oma Elisani ei tiennyt että minulla oli sellaista ollutkaan. Kaikenlaista palvelulisuketta olisin saanut tilata, mutta varmennetta piti etsiä sivujen äärilaidoista. Lopulta pääsin Tupaksen avulla rekisteröimään uuden varmenteen. Sekään ei näkynyt sopimussivuillani missään, mutta toimi silti.

Mobiilivarmenne on helppo käyttää, mutta verkkopankkiin sillä ei vielä pääse. Käyttäjät karsastavat useita vaihtoehtoisia salasanasysteemejä ja tämä uusi voi  olla vieläpä maksullinSIMen tutustumisajan jälkeen. Elisa veloittaa puolen vuoden jälkeen pari euroa kuussa mutta Soneralla palvelu on ilmainen.  Mobiilivarmenne yleistyisi nopeammin, jos sen maksut menisivät palveluntarjoajille eikä käyttäjille. Näinhän toimii Tupas, joka on palveluntarjoajalle kaikenkaikkiaan kalliimpi kuin mobiilivarmenne.

Kantaa tutkimassa

Myös kansalaisen terveysarkisto, eli Kanta on tehnyt hartaasti ja hitaasti tuloaan. Siellähän voi  tunnetusti uusia reseptinsä ja nähdä paljonko pillereitä on jäljellä. Täällä Kotkassa kesti ainakin pari vuotta, että ensimmäiset lääkärissäkäynnit näkyivät viime elokuusta lähtien. Huimaa. On ilmeisesti turha odottaa että arkistoon kertyisi jotain vanhempaa historiaa, vaikkapa diagnoosit lukuisilta työterveysasemilta, joilla on tullut käytyä. Tulevaisuudessa olisi hyvä, jos kansalaiset voisivat viestiä Kanta-palvelussa lääkärille käyttäen hyväksi esimerkiksi älylaitteisiin rekisteröityneitä mittauksia.

Julkishallinnon asiointipalveluissa menestystarinoita ovat Verokortti verkossa ja sähköinen passin haku. Kiinteistöasioiden käsittely sujuu myös hyvin paperitta, mutta kaikki Maanmittauslaitoksen keräämä tieto ei vielä suoraan sujahda verottajalle, vaikka niin voisi luulla. On siis hyvä olla tarkkana. Julkishallinnon asioimispalveluiden keskeinen nettisivusto on Suomi.fi. Sitä on hyvä selailla, mutta käytännössä nopeimmin haluamansa asian löytää Google-haulla, mikäli tietää asiaa kuvaavan sanan.

Viranomaisasiat hoituvat jo suurelta osin paperittomasti myös kansalaisen suuntaan, kun avaa Kansalaisen asiointitilin. Sen voi avata tunnistautumalla mobiilivarmenteella, pankkitunnuksilla tai poliisin myöntämällä varmennekortilla. Varmennekortti on tunnistustavoista epäonnisin viivästyjä, jota haittaa erityisesti käyttöön tarvittava kortinlukulaite.

Kyydistä lisätietoja sähköisestä asioinnista antava haku.

HS 29.2.2016: Kaikki sähköiset palvelut samaan paikkaan.

 

 

 

Mainokset